De grote oversteek

Vandaag gaan we naar Zweden! Alles gaat nog een keer door ons hoofd. Wat hadden we deze overtocht gaag zelf gedaan. We zijn er klaar voor. De conditie, de ervaring, het navigeren, de golven, we zijn er nu, meer dan ooit, klaar voor! Maar die scherpvaartroute… de T-line, het negatieve advies van de Deense kustautoriteiten willen wij niet negeren. Dat we nu toch duurzaam met een zeilboot en ‘met water onder onze eigen kiel’, zoals zeiler Mark dat zo mooi zei,  oversteken, maakt ons super blij.

We hebben het nog even over de ervaring van een Noorse duikbootmarinier die boven kwam bij Laesø voor Goteborg en zijn scherm uit het niets in no-time vol zag lopen met visserschepen… Toen hij verder ging op zijn trekkingbike voor een volgend dagtochtje van 200 km zwaaide hij nog en zei met klem ‘Take the ferry and save your energy for the beautifull westcoast of Sweden.’

We hebben onze spullen stevig ingepakt in de boot en alle ballast is eraf. Fridrik maakt de kano met een lang touw vast aan de achterkant van de zeilboot en wij stappen aan boord. We gaan zeilend, dus duurzaam, naar de overkant, naar Zweden! Een tocht van ongeveer 7 uur.Our captain Fridrik uit IJsland

Het is heerlijk op de zeilboot. Lekker zonnetje en rustige wind. Onze kano danst op de golven achter de zeilboot. Ondanks de hoge snelheid, 10 km/uur, volgt hij ons elegant en zeker. Ons bootje gaat niet om, dat zien we ook nu weer.

Omgaan, dat doet ons bootje inderdaad niet. Maar totaal onverwacht roept Fridrik ineens ‘De boot!’. We kijken verschrikt achterom en zien dat de kano ergens ver achter ons dobbert. Het touw is los geschoten, we zijn de kano kwijt! Christa moet kijken en wijzen naar de kano, terwijl Fridrik de boot terug naar de kano stuurt. Het duurt wel even totdat deze grote zeilboot is omgekeerd. Ondertussen drijft de kano verder af en wordt het een steeds kleiner stipje in het woelige water. Goed dat Christa de kano in de gaten houdt!

Het is nog lastig met de wind en deze golven om precies bij de kano uit te komen. Rick staat al klaar met de pikhaak om de kano via de lifeline die rondom de kano loopt, te vangen. Door de hoge boeg van de zeilboot en de goflslag, kunnen we niet precies zien wat er voor de zeilboot gebeurt. Als we de kano nadereren, varen we, doordat een golf net de kano oppakt en draait, precies over de kano. Balen! In de volgende poging lukt het gelukkig wel om de boot te grijpen met de pikhaak en met vereende krachten lukt het om de heen en weer hopsende kano vast te maken aan de deinende zeilboot. Pff, wat zijn we blij als we weer rustig in de kuip zitten en de kano weer vrolijk het spoor van de zeilboot volgt.

Er zijn veel zeilboten onderweg en ook de scheepvaartroute is druk. Met de ervaren schipper Fridrik komen we er goed doorheen en bereiken we uiteindelijk de prachtige eilanden voor de kust van Gothenburg!

Geweldig, we zijn in Zweden! Als we veilig zijn aangeland, trekken we een flesje bruiswijn open om het te vieren!

4 Replies to “De grote oversteek”

1. Hello Rick and Christa,

Fantastic that you made it to Sweden!
    We are really impressed by your paddling, navigation, knowledge and good judgment of the conditions all along your trip.

It has been fantastic following you on your blog.

John and Cathy

1. Dear John and Cathy,

How nice that you have been following our blog! Yes, we’ve had a great adventure!
      Could you please give us the address of your blogwebsite? We are also curious for your adventures 🙂
      Best wishes,
      Rick and Christa

2. Lieve Christa en Rick,
    Het is gelukt! En gaaf dat het ‘op eigen kiel’ kon, al scheelde het weinig volgens jullie blog. Drink er vooral goed op, ik ben hartstikke blij voor jullie en trots op jullie!!
    Missie volbracht, dus nog meer genieten. Dank voor de leuke blogs!

1. Hoi Mark,
      Dank voor je leuke woorden! En voor alle support vooraf en onderweg. We gaan ervan genieten, met wellicht af en toe nog een update op de blog!
      Maar nu eerst op naar het kanoweekend in Välö, waarvoor we zijn uitgenodigd door de Gothenburgse kanoclub.
      Veel liefs, ook voor Ilse, Inte, Berit, Bart en Tjebbe!