Een berucht stuk kust…

We maken ons op voor de beruchte Deense kust met zijn grote golven. Er is zuidoosten wind voorspeld in de middag, dus we zijn gerust gesteld. De grote golven zijn er alleen bij harde westenwind, hebben we begrepen. Toch zijn we wel wat nerveus. Op het strand in de hoek zien we een indrukwekkend heftige en brede branding, met grote witte omrollende golven….. De wind lijkt trouwens zuid-west…

Een vriendelijke jongen ziet ons met de kano naar de branding kijken op zoek naar gunstige golfpatronen en vraagt of hij ons kan helpen. Dat aanbod nemen we graag aan en we besluiten direct te vertrekken. Terwijl de jongen de kano loodrecht op de golven in de branding houdt, stappen we in en maken we als een haas onze spatschermen vast. En dan, peddelen, loodrecht op de golven. Het is heel heftig. De golven slaan met groot geraas vlak voor de boot over en beuken over de boot en over ons heen. Peddelen, peddelen. Een golf slaat over mij heen, door het schuimend water blijf ik peddelen. We willen achter de brekers komen. En nog een, en nog een. Wat is de branding breed! En daar komt nog een hele grote, pats, opnieuw vol over mij heen. Ik verlies mijn pet, maar ik peddel door! Eindelijk zitten we buiten de branding, maar ook daar is de deining enorm. Het is hard werken om de boot in beweging en in evenwicht te houden. Na 10 minuten zegt Rick, dat hij mijn pet heeft gered! Wat fijn! Zo snel als ik kan zet ik mijn pet op en peddel verder. We moeten geen snelheid verliezen, zo lijkt het. Pfff, wat is dit heftig! Na een half uurtje raken we er een beetje aan gewend, maar het is alert blijven en goed sturen.

Er zijn 2 brandingen, daar varen we tussendoor zodat we zo dicht mogelijk bij het strand blijven. De eerste branding is met de hoge golven van de diepe zee op de rand van het kustzandplateau, best ver van het strand. Niet een plek waar je in problemen wil komen. Deze hoge brekers komen soms vrij onverwacht opzetten. Dus turen we constant naar voren, maar af en toe moeten we snel de kano met de neus in de golf sturen zodat we de controle houden als hij breekt. Soms komen de twee brandingen bij elkaar en dan is het bijsturen en versnellen. Erg spannend. Na ruim twee uur en 13 km heen en weer geslingerd te zijn in de boot, hebben we het wel gehad… Waren we er maar! We zijn in de buurt, maar besluiten nu te stoppen, zo moe zij we
Maar nu nog aanlanden door de heftige branding..
We zoeken een zo rustig mogelijk stukje branding op en draaien de boot richting strand. Op commando van Rick peddelen we hard naar het strand, net achter een grote golf aan. Deze aanlanding is er een volgens het boekje! Prachtig! Bovendien precies bij de ingang van de strandcamping! Trots en uitgeput rijden we uiteindelijk de kano naar de strandcamping. Daar zetten we voldaan ons tentje op, op het mooiste plekje, boven op een duinpan, waar we rustig kunnen bijkomen van deze heftige kennismaking met de Deense kust. Later horen we trouwens, dat dit een berucht stuk van de Deense kust is en dat de wind erg onverwacht was gedraaid…

2 Replies to “Een berucht stuk kust…”

1. Wat een verhaal! Dat je na zo’n dag nog zin hebt om te schrijven.
    We blijven jullie, nu vanaf thuis en volgende week vanaf Terschelling, volgen. Jullie zijn kanjers, maar dat wisten we al. Een mooie tocht verder. We kijken uit naar het volgende bericht.

1. Dag Hanneke en Evert,
      Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Bij ons gaat het ook goed, we nemen elke kans waar om zo snel mogelijk de Deense kust achter ons te laten voor het weer omslaat! Veel groetjes en plezier op Terschelling! Rick en Christa